Arrow

24/02/25

Klára Kvitová

Klíčky od Bentley ve špagetách, hodinky Patek Philippe ve dřezu. Jak vznikaly nové uniformy Pastacaffé?


Autor: Viktorie Macánová
Autor: Viktorie Macánová

Nové uniformy zaměstnanců Pastacaffé, italské restaurace v centru Prahy, mohly být minimalistickým počinem. Nakonec vám však těstoviny přinese obsluha v tričku s fotkou špinavého nádobí nebo špaget rozsypaných po stole. Jak vznikaly nové uniformy pro značku, která je už řadu let považována za jednu z nejkonzervativnějších v Ambiente?

Restaurace Pastacaffé, která ve Vězeňské ulici sídlí už více než 23 let, je zaměřená na italskou kuchyni. Má velkou skupinu stálých hostů, kteří sem chodí každý den, někteří z nich i několikrát denně. Nabídka podniku je až na drobnosti neměnná již řadu let. A stejně tak uniformy. Ty už si ale obměnu vyžádaly, protože materiál byl opotřebovaný. Lidé z Pastacaffé mohli natisknout původní motiv na nová trička a mít hotovo, ale rozhodli se chopit se příležitosti a uniformy po letech změnit od základu.

I zdánlivě konzervativní značka si může dovolit šokovat

„Pastaffé je vnímáno jako poměrně rigidní značka s konzervativními hosty,“ konstatuje Jáchym Jakeš z A+Manualu, který návrh uniforem vytvořil. „Lidé ze Studia Najbrt, kteří se podíleli na faceliftu interiéru, se inspirovali italským životním stylem s prvky luxusu a do restaurace mimo jiné instalovali zábavnou velkoplošnou fotografii Dušana Tománka. Do značky tak přidali hravost a my jsme se rozhodli navázat a využít toho. Velkou pomocí nám byl tým Pastacaffé, který do toho šel od začátku s velkým nadšením a odhodláním.“

Nálada fotografie, která dominuje interiéru, se nyní odráží i v uniformách zaměstnanců. 
Nálada fotografie, která dominuje interiéru, se nyní odráží i v uniformách zaměstnanců. 

Původní design uniforem byl minimalistický, černobílý. Nová trička jsou barevná a pro mnohé kontroverzní. „Naším záměrem bylo spojit vysoké s nízkým. Inspirovala nás fotka, která dominuje interiéru. Je na ní ledabyle vysypaný obsah luxusní kabelky, která je plná značkových věcí. Tuhle hédonistickou náladu jsme chtěli dostat i na uniformy a zároveň hostům ukázat zázemí a každodenní realitu zaměstnanců,“ vysvětluje Jáchym.

Na uniformách najdete ikonické prvky Pastacaffé – fresh džusy a těstoviny. Na tričku měla být i fotka dezertu, ale nakonec se tým rozhodl pozvat hosty do zázemí a ukázat jim, jak vypadá kuchyň po obědovém servisu.

Původní uniformy Pastacaffé byly přímočaré. Doslova.
Původní uniformy Pastacaffé byly přímočaré. Doslova.

Syrová realita s prvky luxusu

Cílem bylo zachytit co nejvíce z autentického prostředí. Zapojili se zaměstnanci i někteří hosté. „Domluvili jsme se s personálem, že projednou neuklidí kuchyň a nechá nám ji tak, jak vypadá po obědovém masakru. Na focení u dřezu nám jeden z hostů půjčil hodinky Patek Philippe s pořizovací cenou přes milion korun. Měli jsme na focení přesně pět minut, které nám host stopoval, zatímco čekal na zahrádce. Bylo to o nervy, aby mi nespadly do dřezu ke špinavým talířům,“ směje se Jáchym.

Pro fotografku Viktorii Macánovou to bylo první setkání s lidmi z Pastacaffé. „S celým týmem se mi skvěle spolupracovalo. Nejdůležitější pro mě bylo dostat na fotografie autentickou živelnost prostředí. Modelkou se stala jedna ze servírek a k ruce nám byla generální manažerka. Vše vznikalo přímo v restauraci, za provozu, s pomocí lidí, kteří jsou součástí zdejšího koloběhu,“ vypráví.

Proč jsou špagety v šálku na kafe? Protože Pastacaffé.
Proč jsou špagety v šálku na kafe? Protože Pastacaffé.
Co se vám vybaví, když se řekne Pastacaffé? Těstoviny a hned potom fresh džusy a ovocné limonády.
Co se vám vybaví, když se řekne Pastacaffé? Těstoviny a hned potom fresh džusy a ovocné limonády.
Všimli jste si hodinek na gumových rukavicích? Ne? To je dobře. Dostat luxusní prvky na fotky spíše podprahově byl záměr.
Všimli jste si hodinek na gumových rukavicích? Ne? To je dobře. Dostat luxusní prvky na fotky spíše podprahově byl záměr.

Lidí z restaurace se s uniformami rychle sžili a dokážou se za ně postavit, když je potřeba. „Největší pozdvižení kupodivu vzbuzuje změna barvy. Hosté byli zvyklí na černou. Pořád se nás na ni ptají, i když máme nová trika už od podzimu,“ sdílí svou zkušenost číšník Adam Veselý. 

Stavte se v Pastacaffé, dejte si dobrý oběd a omrkněte záda personálu. Který design se vám líbí nejvíc? Až se rozhodnete, můžete rovnou vyrazit do klubu Ambiente, kde je prodávají jako merch.


Noviny Štamgast se hosté nemusí stydět číst ani ve skupině přátel na pivu…Noviny Štamgast se hosté nemusí stydět číst ani ve skupině přátel na pivu...

Než přinesou na stůl

číst


Noviny Štamgast je dvouměsíčník o pivu, české kuchyni a hospodské kultuře. V klasickém novinovém formátu se píše o všem, co by hosté Lokálu měli a chtěli vědět. Má vzdělávat, bavit a možná taky trochu šokovat!

25/04/25

Merchandise jako zrcadlo vašeho vkusu a kvality

číst


Merch už není logo natisknuté na neforemném tričku, které si vezmete leda na spaní. Přečtěte si příběhy nejúspěšnějších firem, které dokázaly, že když se merch udělá kvalitně, budou ho lidé hrdě nosit a dělat vám reklamu při každém pohybu.

11/04/25

Picassův jezevčík, hipsterský semafor, rádio z UMPRUM: Nabídněte si z Rautu

číst


Jak vznikla Picassova ikonická kresba? A jak se v průběhu desetiletí změnil taktéž ikonický drink semafor? Tohle a další zajímavosti, které zastavily tým A+manuálu v každodenním shonu, si přečtěte v březnovém Rautu.

04/04/25

Your purpouse, your process, your result.

Když víš proč, najdeš tisíc způsobů jak. Golden Circle jako komplexní marketingová strategie?

číst


Autor Simon Sinek svou teorii staví na třech základních otázkách: Proč? Jak? Co? Umět si na ně odpovědět už na začátku práce na marketingové strategii je klíčové. Lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte. Nejúspěšnější značky světa znají odpověď na své „proč“ a to je odlišuje od konkurence. Jak se tento koncept prolíná do marketingových strategií, které jsme tvořili pro Ambiente?

28/03/25

Bez rautu, bez rób, bez ceremoniálu. Porota Cen Akademie při práci.

„Buď rád, že ti za to kreslení něco dají.“ Opravdu to tak musí být? Přístup k oceňování ilustrátorů mění Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry.

číst


Vybereme ilustraci, pogratulujeme vítězi a dáme mu obálku s hotovostí. I tak může vypadat předávání cen pro nejlepší ilustrátory roku. Podle Magdaleny Rutové a Jindřicha Janíčka je tohle ten nejlepší způsob, jak skutečně ocenit jejich práci tak, aby to mělo praktický dopad na jejich život. Jak vznikla nezávislá alternativa tradičních ocenění, která podle jejích zakladatelů reflektuje to, co současní ilustrátoři skutečně potřebují pro svou práci?

04/03/25

Únorový raut: Dejte si s námi medovník, čtyři hodiny v kině, výlet na Kačerov nebo do Olomouce a pořádně se nadechněte

číst


Věděli jste, že existuje appka, ve které si můžete listovat seznamem nejrůznějších závislostí? Nebo že kvůli Brutalistovi prosedíte v kině čtyři hodiny? Přečtěte si náš únorový raut, ve kterém shrnujeme, co nás bavilo, zaujalo, nebo naopak šokovalo.

27/02/25

Autor: Viktorie Macánová

Klíčky od Bentley ve špagetách, hodinky Patek Philippe ve dřezu. Jak vznikaly nové uniformy Pastacaffé?

číst


Nové uniformy zaměstnanců Pastacaffé, italské restaurace v centru Prahy, mohly být minimalistickým počinem. Nakonec vám však těstoviny přinese obsluha v tričku s fotkou špinavého nádobí nebo špaget rozsypaných po stole. Jak vznikaly nové uniformy pro značku, která je už řadu let považována za jednu z nejkonzervativnějších v Ambiente?

24/02/25

Lednový raut: Česnečka do termosky, organizační porno a piňa colada

číst


Jak se (ne)snažit všechno stihnout, osvěžující piňa colada, česnečka v termosce i appka, která vás každý den upozorní na jedno zajímavé umělecké dílo. Co nás na začátku roku bavilo, zaujalo, překvapilo, nebo naopak šokovalo?

05/02/25

Manuál pro psaní newsletterů. Co se nám osvědčilo?

7 našich osvědčených tipů na newslettery, které je radost otevřít a číst

číst


E-maily považujeme za jeden z pilířů komunikační strategie, kterou tvoříme pro Ambiente. Hostům v nich servírujeme informace do schránek stravitelnou formou a věříme, že podle jejich chuti. Komunikace je přizpůsobena jejich zájmům a nabízí jim relevantní obsah. Co je vyzkoušené a funguje?

20/01/25

Mošt s příběhem agentury. Lahvička je za 50 korun. Příběh zadarmo i na levé straně automatu.

Launch agentury z automatu

číst


Jak jsme představili naši práci bez opening party, místo toho si užili teambuilding a naplnili nápojový automat vlastnoručně vyrobeným moštem.

19/11/24

Vše, co o nás na úvod potřebujete vědět

číst


Na trhu jsme noví, naši práci ale asi znáte - jsme parta lidí, co dlouhá léta tvoří marketing pro Ambiente a od letošního podzimu máme agenturu A+Manual.

21/10/24

A+Manual tým (sběračská část): Zleva Vlaďka Šmerdová, Mikuláš Pavlík, Adéla Truksa, Yasmin Borůvková, Šimon Marek, Kateřina Janíková, Jindra Zahradníková, Šárka Hamanová, Jindřich Šálek, Denisa Lainková, Honza Červenka, Honza Nízký, Jáchym Jakeš, Klára Kvitová, Viola Vondráková, Martin Kunc

Kdo tvoří tým A+Manual?

číst


Stratég, ideamaker, producent, finanční manažerka, grafický designér, PR a obsahová královna... Poznejte jednotlivé články týmu A+Manualu, které k sobě pasují jako puzzle.

18/10/24

Identita A+Manual

Čtení o vizuální identitě

číst


Plus, křížek, nebo třeba jablko? Ve svém portfoliu mají grafičtí designéři z dánského studia Alexis Mark mimo jiné grafiku pro Centrum umění v Kjótu a jsou art directory Harvard Design Magazine.

17/10/24

Štamgast, noviny Lokálů, které tvoří obsahový tým nejen pro Štamgasty.

Vydavatelský dům, nebo marketing pro hospody?

číst


Knihy, brožury, časopisy, noviny pro hosty, noviny pro zaměstnance, několik newsletterů, podcasty, online magazín a desítky profilů na sociálních sítích. Pro podniky Ambiente jsme během deseti let vytvořili propracovaný systém práce s obsahem. Ten pomáhá nejen informovat hosty o tom, co se v restauracích děje, ale také podporuje vizi zakladatele Ambiente Tomáše Karpíška kultivovat gastronomické prostředí v Česku.

01/10/24