Arrow

28/03/25

Klára Kvitová

Když víš proč, najdeš tisíc způsobů jak. Golden Circle jako komplexní marketingová strategie?


Your purpouse, your process, your result.
Your purpouse, your process, your result.

Autor Simon Sinek svou teorii staví na třech základních otázkách: Proč? Jak? Co? Umět si na ně odpovědět už na začátku práce na marketingové strategii je klíčové. Lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte. Nejúspěšnější značky světa znají odpověď na své „proč“ a to je odlišuje od konkurence. Jak se tento koncept prolíná do marketingových strategií, které jsme tvořili pro Ambiente?

Silné proč + kreativní marketing = oblíbená značka

„Když děláte věci pořádně, lidé to ocení.“ Pekař v reklamě na Jihlavanku věděl, o čem mluví. Vystihl tak podstatu práce na silné značce. „V případě spolupráce s Ambiente máme velkou výhodu v tom, že můžeme pracovat s vizí a velkým snem Tomáše Karpíška. Udělat z Prahy město se skvělou gastronomií, kde lidé jedí dobře v restauracích i doma. Ruku v ruce s tím jde péče o obnovu řemesel a tradic, o které je třeba pečovat. Víme, proč se dějí všechny dílčí kroky, které vedou k naplnění jeho snu, a můžeme se posouvat dál,“ vysvětluje Jan Červenka z A+Manualu. Znát „proč“, které stojí za jednotlivými kroky, umožňuje budovat autentickou komunikaci a marketingovou strategii.

Řetězec jako záruka kvality všude po Česku

Jak se značka buduje v praxi? Můžeme si to ukázat například na značce Lokál. Je to McDonald à la česká hospoda, nebo způsob, jak dostat do všech pražských čtvrtí pečlivě ošetřené pivo? B je správně. Lokál totiž nevznikl jako náhodná hospoda na rohu – vznikl z touhy dát českému pivu tu nejlepší možnou péči a vrátit mu prestiž.

Ve všech Lokálech najdete pečlivě ošetřené pivo. Proč? Protože každá čtvrť si zaslouží dobře načepovanou hladinku.
Ve všech Lokálech najdete pečlivě ošetřené pivo. Proč? Protože každá čtvrť si zaslouží dobře načepovanou hladinku.

Lokály jsou řada záchytných bodů po celé Praze, které pozvedávají kvalitu českého piva. Jeho úroveň tak už bude těžší snížit a nepadne podobně jako za minulého režimu. „Často jsem se s přáteli bavil o tom, že Lokály podle nich nemají auru starých českých hospod, a neměl jsem moc argumentů na obhajobu. Pak mi ale došlo,že ,proč‘ malých hospůdek není dělat osvětu českému pivu. Lokál si představuju jako kostel a vyšší sílu, která drží ochrannou ruku nad pečlivě ošetřeným pivem. Proto musí být všechno uzpůsobené tomu, aby byl koncept srozumitelný a multiplikovatelný,“ vysvětluje Jan Červenka a dodává, že ke komunikaci této vize patří i řada vedlejších kanálů. Pod značkou Lokálu tak vznikají přidružené aktivity, jako je interní soutěž výčepních Zlatá pípa, jejich školení, sanitační zkoušky nebo Škola čepování pro veřejnost. Ty sice pivo přímo neprodávají, ale upevňují autenticitu značky a důvěru k ní.

Inspirace od nejlepších

Ano, pro příklady firem, které mají odpověď na „proč“ zmáknutou do posledního detailu, nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat na příběh Nike. Jejich slogan Just Do It!“ neříká kup si od nás boty, ale makej na sobě. Nike neprodává produkty, ale emoce a příběhy. Ukazuje lidi, kteří překonávají překážky. Zakladatel Phil Knight je běžec a jeho parťák Bill Bowerman je profesionální trenér. Spojovala je vášeň pro vylepšování běžecké obuvi. Byli přesvědčení, že americká atletika potřebuje kvalitnější boty, které by konkurovaly těm z Japonska a Evropy a pomohly běžcům k lepším výkonům.

Phil Knight a Bill Bowerman, zakladatelé ikonické značky Nike. Zdroj fotky: https://www.shoepalace.com/blogs/all/the-story-of-phil-knight-nike
Phil Knight a Bill Bowerman, zakladatelé ikonické značky Nike. Zdroj fotky: https://www.shoepalace.com/blogs/all/the-story-of-phil-knight-nike

Značka Nike tak nebyla vnímána jen jako výrobce bot, ale také jako motivátor. Parťáci své silné „proč“ naplňovali v několika rovinách. Bowerman experimentoval s designem obuvi a investoval do technologických inovací. Značka se spojila s úspěšnými sportovci, kteří jsou pro celý svět symbolem úspěchu a tvrdé práce. Do bot Nike obuli Michaela Jordana, Serenu Williams nebo Cristiana Ronalda. Vše zpečetili legendárních sloganem „Just Do It!“, který bez kompromisů vybízel k překonání vlastních limitů.

Produktové portfolio Nike dnes zahrnuje oblečení nejen na běh, ale na veškeré druhy sportu. Vytvořili aplikace Nike Training Club a Nike Run Club a věnují se rozvoji technologií, které pomáhají zlepšovat sportovní výkony. Zkrátka všemu, co odkazuje k původnímu cíli – být fit!

1000 způsobů, jak

„Ne vždy se podaří najít dostatečně silnou vizi v samotném produktu. A pokud ,proč‘ není pevné, marketing může narazit na limity. Při tvorbě strategie přemýšlíme tak, aby nůžky mezi realitou a marketingem byly rozevřené co nejméně. U každé spolupráce hledáme pravý důvod a cíl celého projektu. Když ho známe, všechno okolo se dělá lépe a obvykle najdeme hned několik způsobů zpracování,“ uzavírá Jan Červenka.

Ať už pracujeme na vlastním projektu, nebo tvoříme marketing pro klienty, silné „proč“ je vždy základem úspěchu. Jestliže ho máme, marketing nebude jen nástrojem prodeje, ale stane se přirozeným vyjádřením identity značky.


Noviny Štamgast se hosté nemusí stydět číst ani ve skupině přátel na pivu…Noviny Štamgast se hosté nemusí stydět číst ani ve skupině přátel na pivu...

Než přinesou na stůl

číst


Noviny Štamgast je dvouměsíčník o pivu, české kuchyni a hospodské kultuře. V klasickém novinovém formátu se píše o všem, co by hosté Lokálu měli a chtěli vědět. Má vzdělávat, bavit a možná taky trochu šokovat!

25/04/25

Merchandise jako zrcadlo vašeho vkusu a kvality

číst


Merch už není logo natisknuté na neforemném tričku, které si vezmete leda na spaní. Přečtěte si příběhy nejúspěšnějších firem, které dokázaly, že když se merch udělá kvalitně, budou ho lidé hrdě nosit a dělat vám reklamu při každém pohybu.

11/04/25

Picassův jezevčík, hipsterský semafor, rádio z UMPRUM: Nabídněte si z Rautu

číst


Jak vznikla Picassova ikonická kresba? A jak se v průběhu desetiletí změnil taktéž ikonický drink semafor? Tohle a další zajímavosti, které zastavily tým A+manuálu v každodenním shonu, si přečtěte v březnovém Rautu.

04/04/25

Your purpouse, your process, your result.

Když víš proč, najdeš tisíc způsobů jak. Golden Circle jako komplexní marketingová strategie?

číst


Autor Simon Sinek svou teorii staví na třech základních otázkách: Proč? Jak? Co? Umět si na ně odpovědět už na začátku práce na marketingové strategii je klíčové. Lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte. Nejúspěšnější značky světa znají odpověď na své „proč“ a to je odlišuje od konkurence. Jak se tento koncept prolíná do marketingových strategií, které jsme tvořili pro Ambiente?

28/03/25

Bez rautu, bez rób, bez ceremoniálu. Porota Cen Akademie při práci.

„Buď rád, že ti za to kreslení něco dají.“ Opravdu to tak musí být? Přístup k oceňování ilustrátorů mění Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry.

číst


Vybereme ilustraci, pogratulujeme vítězi a dáme mu obálku s hotovostí. I tak může vypadat předávání cen pro nejlepší ilustrátory roku. Podle Magdaleny Rutové a Jindřicha Janíčka je tohle ten nejlepší způsob, jak skutečně ocenit jejich práci tak, aby to mělo praktický dopad na jejich život. Jak vznikla nezávislá alternativa tradičních ocenění, která podle jejích zakladatelů reflektuje to, co současní ilustrátoři skutečně potřebují pro svou práci?

04/03/25

Únorový raut: Dejte si s námi medovník, čtyři hodiny v kině, výlet na Kačerov nebo do Olomouce a pořádně se nadechněte

číst


Věděli jste, že existuje appka, ve které si můžete listovat seznamem nejrůznějších závislostí? Nebo že kvůli Brutalistovi prosedíte v kině čtyři hodiny? Přečtěte si náš únorový raut, ve kterém shrnujeme, co nás bavilo, zaujalo, nebo naopak šokovalo.

27/02/25

Autor: Viktorie Macánová

Klíčky od Bentley ve špagetách, hodinky Patek Philippe ve dřezu. Jak vznikaly nové uniformy Pastacaffé?

číst


Nové uniformy zaměstnanců Pastacaffé, italské restaurace v centru Prahy, mohly být minimalistickým počinem. Nakonec vám však těstoviny přinese obsluha v tričku s fotkou špinavého nádobí nebo špaget rozsypaných po stole. Jak vznikaly nové uniformy pro značku, která je už řadu let považována za jednu z nejkonzervativnějších v Ambiente?

24/02/25

Lednový raut: Česnečka do termosky, organizační porno a piňa colada

číst


Jak se (ne)snažit všechno stihnout, osvěžující piňa colada, česnečka v termosce i appka, která vás každý den upozorní na jedno zajímavé umělecké dílo. Co nás na začátku roku bavilo, zaujalo, překvapilo, nebo naopak šokovalo?

05/02/25

Manuál pro psaní newsletterů. Co se nám osvědčilo?

7 našich osvědčených tipů na newslettery, které je radost otevřít a číst

číst


E-maily považujeme za jeden z pilířů komunikační strategie, kterou tvoříme pro Ambiente. Hostům v nich servírujeme informace do schránek stravitelnou formou a věříme, že podle jejich chuti. Komunikace je přizpůsobena jejich zájmům a nabízí jim relevantní obsah. Co je vyzkoušené a funguje?

20/01/25

Mošt s příběhem agentury. Lahvička je za 50 korun. Příběh zadarmo i na levé straně automatu.

Launch agentury z automatu

číst


Jak jsme představili naši práci bez opening party, místo toho si užili teambuilding a naplnili nápojový automat vlastnoručně vyrobeným moštem.

19/11/24

Vše, co o nás na úvod potřebujete vědět

číst


Na trhu jsme noví, naši práci ale asi znáte - jsme parta lidí, co dlouhá léta tvoří marketing pro Ambiente a od letošního podzimu máme agenturu A+Manual.

21/10/24

A+Manual tým (sběračská část): Zleva Vlaďka Šmerdová, Mikuláš Pavlík, Adéla Truksa, Yasmin Borůvková, Šimon Marek, Kateřina Janíková, Jindra Zahradníková, Šárka Hamanová, Jindřich Šálek, Denisa Lainková, Honza Červenka, Honza Nízký, Jáchym Jakeš, Klára Kvitová, Viola Vondráková, Martin Kunc

Kdo tvoří tým A+Manual?

číst


Stratég, ideamaker, producent, finanční manažerka, grafický designér, PR a obsahová královna... Poznejte jednotlivé články týmu A+Manualu, které k sobě pasují jako puzzle.

18/10/24

Identita A+Manual

Čtení o vizuální identitě

číst


Plus, křížek, nebo třeba jablko? Ve svém portfoliu mají grafičtí designéři z dánského studia Alexis Mark mimo jiné grafiku pro Centrum umění v Kjótu a jsou art directory Harvard Design Magazine.

17/10/24

Štamgast, noviny Lokálů, které tvoří obsahový tým nejen pro Štamgasty.

Vydavatelský dům, nebo marketing pro hospody?

číst


Knihy, brožury, časopisy, noviny pro hosty, noviny pro zaměstnance, několik newsletterů, podcasty, online magazín a desítky profilů na sociálních sítích. Pro podniky Ambiente jsme během deseti let vytvořili propracovaný systém práce s obsahem. Ten pomáhá nejen informovat hosty o tom, co se v restauracích děje, ale také podporuje vizi zakladatele Ambiente Tomáše Karpíška kultivovat gastronomické prostředí v Česku.

01/10/24